Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland CD
Termék leírás:
1968 szeptemberében megjelent a The Jimi Hendrix Experience harmadik stúdióalbuma, az Electric Ladyland.
Általános vélekedés szerint Hendrix ekkor volt pályája csúcsán és ez minden idők egyik legjobb rockalbuma. Bár nem ez volt az Experience utolsó albuma, de az utolsó, melynek készítését személyesen irányította. Az album megjelenése után az életéből hátralevő két évet egy új zenekar megalakításával, új zenei utak keresésével és rengeteg dal felvételével töltötte.
Eredetileg dupla nagylemezként jelent meg, és tökéletes keresztmetszetet nyújt Hendrix széles körű tehetségéről. Zenéjének minden stílusa megtalálható itt: pszichedelia („Burning of the Midnight Lamp” – negyedik kislemeze 1967-ből), lélekkel teli blues jamek (a „Voodoo Chile” élő felvétele), rock and roll az 1950-es évek stílusában („Little Miss Strange”) és egy epikus mű („1983… (A Merman I Should Turn to Be)”), mely a progresszív rock előfutárának tekinthető. Hendrix feldolgozta Bob Dylantől az „All Along the Watchtower”-t is, mely sokak (és maga Dylan) szerint az egyik legjobb előadása a dalnak.
A felvételek elég vontatottan haladtak. Egy nem túl sikeres skandináv és brit turné után Hendrix a zenekar székhelyét az Államokba helyezte vissza. Dühítették a stúdiók korlátozott felvételi lehetőségei, ezért elhatározta, hogy New Yorkban felépíti saját, a legmodernebb eszközökkel felszerelt stúdióját, ahol korlátozások nélkül kísérletezhet ötletei megvalósításán. Az Electric Lady stúdió építését több probléma akadályozta, végül csak 1970 közepére készült el. Emiatt az Electric Ladyland nagyobb részét a The Record Plantben vette fel.
Hendrix eleinte fegyelmezett munkastílusa mind kiszámíthatatlanabbá vált. 1968 májusában Chandlernek végképp elege lett a vég nélküli stúdiófelvételekből és a stúdióban kempingező ismeretlenekből. Később azt mondta, hogy Hendrix ragaszkodása a többszöri felvételekhez (a „Gypsy Eyes”-ból például 43 készült, és még mindig nem volt elégedett) és amit Chandler maga drogos zagyvaságnak tartott, arra ösztökélte, hogy a menedzsmentből kapott részesedését eladja Michael Jeffery menedzsernek. Hendrix tökéletességre való törekvése legendás volt – Dave Masonnek 20-nál is többször kellett újrajátszania az akusztikus gitárt az „All Along the Watchtower” című dalon – bár sosem volt biztos az énekhangjában, és az éneket mindig spanyolfal mögött állva vette fel.
A nehéz munka ellenére több dal túlmutat az eddig megszokott trió felállás adta lehetőségeken (azt mondják, hogy részben ez adta az ihletet Miles Davis Bitches Brew című, 1970-ben megjelent dupla albumához) és vendégmuzsikusokkal – Dave Mason, Chris Wood és Steve Winwood a Trafficből, Buddy Miles dobos és Al Kooper, Bob Dylan orgonistája – is készített felvételeket.
A felvételek idején Hendrix és Redding viszonya nem volt elég jó ahhoz, hogy hatékonyan együtt tudjanak dolgozni. Hendrix több dalban játszik (jobbkezes) basszusgitáron (például az „1983” basszusszólója). Az „All Along the Watchtower” felvételekor Redding egy közeli kocsmába ment, mert megint összekaptak valamin; ezalatt Hendrix játszott helyette. Néha viszont csak azért játszott ő a basszusgitáron, hogy a dalok gyorsabban készüljenek el. Redding saját dalán, a „Little Miss Strange”-en ritmusgitározik is.
A munka utolsó szakaszában egy technikus az albumot Electric Landladynek nevezte át (Electric Ladyland: elektromos asszonyok földje – Hendrix a gitárjaival úgy bánt, mint a nőkkel; simogatta, nyalogatta őket; Electric Landlady: elektromos házinéni). Az album majdnem ezen a címen jelent meg, de végül Hendrix észrevette az elírást, ami eléggé feldühítette. A hibát kijavították, és az eredeti címen jelentették meg.
Jimi Hendrix – lead vocals, guitar, piano, percussion, comb and tissue paper kazoo, electric harpsichord, bass on "Have You Ever Been (To Electric Ladyland)", "Long Hot Summer Night", "Gypsy Eyes", "1983", "House Burning Down", and "All Along the Watchtower"
Noel Redding – backing vocals, bass on "Crosstown Traffic", "Little Miss Strange", "Come On (Let the Good Times Roll)", "Burning of the Midnight Lamp", and "Voodoo Child (Slight Return)", acoustic guitar and lead vocals on "Little Miss Strange"
Mitch Mitchell – backing vocals, drums (except on "Rainy Day Dream Away" and "Still Raining, Still Dreaming"), percussion, lead vocals on "Little Miss Strange"
Additional personnel:
Jack Casady – bass on "Voodoo Chile"
Brian Jones – percussion on "All Along the Watchtower"
Al Kooper – piano on "Long Hot Summer Night"
Dave Mason – twelve string guitar on "All Along the Watchtower", backing vocals on "Crosstown Traffic"
The Sweet Inspirations – backing vocals on "Burning of the Midnight Lamp"
Steve Winwood – organ on "Voodoo Chile"
Chris Wood – flute on "1983... (A Merman I Should Turn to Be)" On "Rainy Day, Dream Away" and "Still Raining, Still Dreaming":
Larry Faucette – congas
Mike Finnigan – organ
Buddy Miles – drums
Freddie Smith – tenor saxophone
1. ...And The Gods Made Love
2. Have You Evere Been (To Electric Ladyland)
3. Crosstown Traffic
4. Voodoo Chile
5. Little Miss Strange
6. Long Hot Summer Night
7. Come On (Let The Good Times Roll)
8. Gypsy Eyes
9. Burning Of The Midnight Lamp
10. Rainy Day, Dream Away
11. 1983...(A Merman I Should Turn To Be)
12. Moon, Turn The Tides...gently gently away
13. Still Raining, Still Dreaming
14. House Burning Down
15. All Along The Watchtower
16. Voodoo Child (Slight Return)