Croisette: Operettes Des Annees Folles - Orchestre National de Cannes CD
Termék leírás:
Egy nagyon időszerű, hangulatos és remekül megvalósított új felvétellel jelentkezett a francia Erato/Warner hanglemezkiadó.
’Croisette: Opérettes des Annees Folles’ – azaz ’Croisette: Az őrült évek operettjei’ – ez az új megjelenés teljes címe, mely a ’La Croisette’ promenádról, azaz Cannes híres, három kilométer hosszan elnyúló tengerparti sétányáról és strandjáról kapta a címét.
De nemcsak abból az apropóból történ a címválasztás, mert ezen az új lemezen a Benjamin Levy vezényelte Cannes-i Nemzeti Zenekar kíséri a rangos francia énekes-gárdát. Hanem azért is, mert a jókedv, a kaszinók, az első világháború utáni életöröm városaként a Côte d’Azur-on létrejövő fürdő- és fesztiválváros híres szállodái is éppen ezen időszakban épültek – mikor az itt megidézett operettek a párizsi életöröm letéteményeiként megszülettek.
Ez a reprezentatív válogatás ugyanis az 1920-as évek francia operettjeiből és musicaljeiből kimazsolázott népszerű részletekből állt össze – melyek legyenek bármilyen népszerűek és sikeresek is a maguk idején, Franciaországon kívül ma már nem igen ismertek. Jó kis felfedezés tehát ez a lemez: tele tűzzel, lendülettel és azzal a pikáns frivolsággal, melyet szívesen társítunk ehhez a világhoz.
Az őrült évek operettjei kapcsán két csoportba lehet sorolni az itt felvett részleteket jegyző szerzőket: ANDRÉ MESSAGER (1853–1929), HENRI CHRISTINÉ (1867–1941) és REYNALDO HAHN (1874–1947) az idősebb, romantikus generációt képviselik – míg MAURICE YVAIN (1891–1965), HENRI CHRISTINÉ (1867–1941). MOÏSE SIMONS (1889–1945) és RAOUL MORETTI (1893–1954) az akkoriban fiatalabbnak mondható szerzőket.
Közülük igazából ma már inkább csak André Messager és a venezuelai születésű Reynaldo Hahn nevén kapja fel a fejét a francia zenében jártas hallgató: az idősebb a komikus opera, az operett és a balett egyik legnagyobb francia mestere – míg ifjabb pályatársa a legnagyobb francia dalszerzők közül való. Külön érdekesség, hogy annak idején mindketten vezényelték a Cannes-i kaszinó zenekarát is. A húszas-harmincas évek párizsi könnyűzenei szcénájában jól ismert, és nagy sikereket arató Maurice Yvain, Raoul Moretti, a svájci származású Henri Christiné, valamint a havannai születésű Moisés Simón Rodríguez – azaz Moïse Simons viszont, kimondottan, mint a francia operett nagyságai maradtak fent kompozícióikkal.
Mely áriák, jelenetek és nyitányok a magyar operett világhírű nagyágyúi: Lehár Ferenc, Kálmán Imre operettjeinek és Ábrahám Pál jazz-operettjeinek nyomdokaiban járnak – és hatásaikban az Offenbach által jelzett francia operett hangulatán túl a korszak amerikai musicaljeinek elemeit is hordozzák egyes esetekben.
Ezekből a francia operettekből és musical-komédiákból hallunk hangulatos részleteket ezen a két éve felvett lemezen Patricia Petibon, Amel Brahim-Djelloul, és Marlon Tassou – szopránok, Pauline Sabatier – mezzoszoprán, Rémy Mathieu és Philippe Talbot – tenorok, valamint Guillaume Andrieux és Laurent Naouri – baritonok; és az Orchestre National de Cannes valóban életteli előadásában, Benjamin Levy vezényletével. Komlós József JR
Artists:
Amel Brahim-Djelloul, soprano – tracks 4, 8, 10, 12, 16, 20, 24, 25
Patricia Petibon, soprano – tracks 5, 6, 14
Marion Tassou, soprano – tracks 4, 12, 16, 18, 23, 25
Pauline Sabatier, mezzo-soprano – tracks 2, 4, 10, 12, 16, 21, 25
Rémy Mathieu, tenor – track 15, 16
Philippe Talbot, tenor – tracks 10, 15, 16, 18, 20
Guillaume Andrieux, baritone – tracks 3, 8, 13, 16
Laurent Naouri, bass-baritone – tracks 5, 6, 9, 16, 19
Orchestre national de Cannes
Benjamin Levy, conductor
Tracklist
1. Gosse de Riche: Ouverture
2. Toi C'est Moi, Act 1: "Vagabonde" (Viviane) [Arr. Perrine]
3. Un Soir de Réveillon, Act 2: "Quand on Est Vraiment Amoureux" (Gérard Cardoval) [Arr. Melchior]
4. Ô Mon Bel Inconnu, Act 2: "Ô Mon Bel Inconnu" (Marie-Anne, Antoinette, Félicie)
5. Toi C'est Moi, Act 2: "Et Si Nous Allions Faire Un Tour Dans la Forêt Vierge ?" (Honorine, Pedro)
6. Toi C'est Moi, Act 2: "Sous Les Palétuviers" (Honorine, Pedro)
7. DÉDÉ: Ouverture
8. Ciboulette, Act 2: "Nous Avons Fait Un Beau Voyage!" (Ciboulette, Duparquet)
9. Trois Jeunes Filles Nues, Act 2: "Est-C'que Je Te Demande" (Hégésippe)
10. Passionnément !, Act 1: "DÈS Que L'âge" (Hélène, Ketty, Robert)
11. Pas Sur la Bouche: Ouverture
12. Ta Bouche, Act 2: "Non, Non, Jamais Les Hommes" (Eva, Marguerite, Margot)
13. PLM, Act 1: "Paris, Lyon, Méditerranée" (Le Contrôleur) [Arr. Melchior]
14. Phi-Phi, Act 2: "Ah ! Cher Monsieur, Excusez-Moi" (Aspasie)
15. Pas Sur la Bouche, Act 2: "À Propos Mon Cher Faradel" (Faradel, Charley)
16. Pas Sur la Bouche, Act 2: "Sur Le Quai Malaquais" (Gilberte, Huguette, Mademoiselle Poumaillac, Charley, Faradel, Valandray, Thomson)
17. Phi-Phi: Ouverture
18. Coups de Roulis, Act 1: "Qu'ai-Je Donc ? Je Suis Comme Grise" (Béatrice, Kermao)
19. Gosse de Riche, Act 2: "Quand on Est Chic !" (Patarin) [Arr. Melchior]
20. Toi C'est Moi, Act 1: "Étrange Et Douce Chose" (Maricousa, Bob) [Arr. Perrine]
21. Toi C'est Moi, Act 2: "C'est Ça la Vie, C'est Ça L'amour" (Viviane) [Arr. Perrine]
22. Ta Bouche: Ouverture
23. Pas Sur la Bouche, Act 1: "Comme J'aimerais Mon Mari S'il Était Mon Amant..." (Gilberte)
24. Passionnément !, Act 2: "Moi, Toute la Vie" (Julia)
25. J'adore Ça !, Act 2: "Cannes Et Parapluies" (Bomboli, Pafoska, Blanche)