Én meg az Ének (Bérczesi Róbert) - Emléxel? CD
Termék leírás:
A három és fél szünet után 2011-ben újjáalakult Hiperkarma gitáros-énekes frontembere, Bérczesi Róbert az elmúlt pár évben Biorobot és Panírozott Barikád nevű együttesei mellett aktív volt szólóestjeivel is, ahol sok feldolgozást játszott számára fontos, szívének kedves dalokból – és most lemezre is vette azokat.
„Öt éve válogatom a dalokat erre a lemezre, 40-45 dalt választottam ki, tanultam meg és formáltam át a saját képemre: az volt a célom, hogy mindegyik úgy hangozzék, mintha a saját számom lenne. Végül 21-et választottam ki ebből a 40-45-ből, és április folyamán rögzítettük őket az R33 stúdióban. Keményen dolgoztunk, gyakorlatilag napi 10 órákat" – meséli a lemez születéséről Bérczesi, aki azt is megindokolja, miért nem saját neve alatt adta ki az albumot: „Az egy szál gitáros fellépéseimen használtam ezt a fedőnevet, hogy Én meg az Ének: egy szál gitárral játszottam, én meg az énekem, illetve én és az énjeim, amelyek megnyilvánulnak az egyes dalokon keresztül. Ezért választottam most is ezt a nevet az albumhoz. Bérczesi Róbert néven soha nem adnék ki szólólemezt, ilyet nem tennék, biztos, hogy nem.”
Az akusztikus dominanciájú, elektromos gitárt alig, torzítottat pedig egyáltalán nem használó lemezen réges-régi magyar dalok (Megáll az idő, Engem nem lehet elfelejteni stb.) és a ma már hatvanas éveikben járó „nagy generáció” előadói mellett a hetvenes-nyolcvanas évek magyar undergroundjának és új hullámának zenekarai – például a Trabant és a Bizottság – is előkerülnek egy-egy feldolgozás erejéig. „Szerettem volna ezektől a zenekaroktól is egy-egy számot átdolgozni, mivel úgy érzem, hogy ezek a dalok nem kapták meg a megfelelő stúdiókörülményeket, hogy megfelelően rögzítsék őket” – mondja ezekről a gitáros-énekes. „Jól megírt, jó szövegű, jó dallamú számok veszhetnek el úgymond a süllyesztőbe csak amiatt, mert annak idején nem tudták őket normális stúdióban felvenni. A célom az volt, mint az egész lemezzel is, hogy ezeket a dalokat átmentsem a mai világba, hogy a mai fiatalok is meghallgassák, megérthessék ezeket. Mivel ha az eredeti verziójukat hallgatnák meg, akkor talán nem értenék őket, a hangszerelés és stúdiótechnika hiányosságai miatt, hiszen annak idején ezek az együttesek mind underground zenekarok voltak, tehát gyakorlatilag el volt lehetetlenítve, hogy ők rendes stúdióban vehessenek fel lemezt.”
A lemezen rövidke instrumentális átkötésként mese- és rajzfilmek zenei témái is felhangzanak, a Futrinka utca vagy a Macskafogó mellett például Bérczesi nagy kedvence, Az idő urai című 1982-es francia-magyar animációs film végefőcímzenéje is „Az a rajzfilm engem nagyon megérintett gyerekkoromban. Aki látta azt gyerekként, biztos mindenkinek ugyanaz róla a véleménye: hogy félelmetes! De ahogy teltek az évek, és egyre idősebben újra és újra végignéztem, egyre több érdekességet fedeztem fel benne. Az egyik mániám az időutazás, az időutazásos filmek. Ebben a rajzfilmben olyan ügyesen oldották meg az időutazás problematikáját, hogy szerintem nincs benne hiba. Mindenkinek ajánlom ezt a filmet, zseniális.”
Bérczesi Róbert – ének
Nemes Zoltán - zongora
Pribojszki Mátyás - szájharmonika
ef Zámbó István - orgona
Lőrincz György - szaxofon
Szűcs Krisztián Qka – trombita
Korb Attila – pozan
Gazda Bence – hegedű
Andriel – vokál
Bencze Alma – vokál
Haragonics Sára – vokál
Maróti Dániel - ének
1. Megáll az idő (zene: Bágya András / szöveg: László András, G. Dénes György)
2. Szállodák pálmafák (zene: Lukin Gábor / szöveg: Vető János)
3. Álmodom (zene/szöveg: Bródy János)
4. A szavak eltalálnak (zene: Dés László / szöveg: Berencsi Attila)
5. Várj míg felkel majd a nap – instrumentális (zene: Lerch István)
6. Jelvény nélkül (zene: Kispál András / szöveg: Lovasi András)
7. Vidám dal (zene/szöveg: Kovács Ákos, Hauber Zsolt, Menczel Gábor)
8. Használt dal (zene/szöveg: ef Zámbó István)
9. Eső előtt eső után (zene: Gerendás Péter / szöveg: Sztevanovity Dusán)
10. Az idő urai – instrumentális (zene: Jean-Pierre Bourtayre)
11. Lövölde tér (zene: Másik János / szöveg: Kern András, Horváth Attila)
12. Szél hozott szél visz el (zene: Bródy János / szöveg: Szabó Lőrinc)
13. Csak egy este (zene: Másik János, Menyhárt Jenő, Kiss László, Magyar Péter, Kirschner Péter / szöveg: Kiss László)
14. Faképnél történő hagyás (zene/szöveg: Berkes Károly, Janicsák István, Orosz László, Győrffy Sándor)
15. Futrinka utca – instrumentális (zene: Bergendy István)
16. Nagyvárosi farkas (zene: Lugossy László / szöveg: Nagy Ferenc )
17. Pirosmadár (zene: Imre Attila, Doleviczényi Miklós, Somló Tamás, Baksa-Soós János / szöveg: Doleviczényi Miklós, Baksa-Soós János)
18. Komédiás (zene/szöveg: Zerkovitz Béla)
19. Macskafogó – instrumentális (zene: Deák Tamás)
20. Engem nem lehet elfelejteni (zene/szöveg: Nádas György, Szenes Iván)
21. Mackódal (zene: Kerekes János / szöveg: Ambrózy Ágoston)