Bogár István: A rézfúvós hangszerek - könyv
Kód: 9789633307519
Gyártó: Editio Musica
Ter. állapot: Rendelésre 2-5 munkanap
Termék leírás:
Bogár István könyve a rézfúvós szakemberek számára alapkönyv, a fúvószene iránt érdeklődő közönség számára érdekes, hasznos olvasmány.
Rendkívül érdekes könyvet jelentetett meg az Editio Musica, mely a rézfúvós hangszereket mutatja be. Nem sok mű – összegző talán egyáltalán nem – jelent meg a rézfúvós hangszerekről, Siklósi Albert Hangszereléstana, Casella–Mortari A mai zenekar technikája bár bőséges, de nem ad teljes képet az instrumentumokról, a hangszerek állandóan fejlődnek, így bevallottan nem naprakészek ezek a kötetek.
Hogy egy átlagos zenekedvelő, sőt zenész menyire nem ismeri a rézfúvós hangszereket, az már a tartalomjegyzék olvasásakor kiderül az érdeklődő számára, hiszen az Aida-trombitáról vagy a Wagner-tubáról, a szuzafonról, eufóniumról vannak néminemű ismeretei(nk), de a kontrabasszus ofikleid, a dupla szaxkürt, a Kaiser-bass (császárbasszus, királybasszus), az ophomonokleid és sorolhatnánk, teljesen ismeretlen. Új területen barangolhatunk tehát a szerző, Bogár István jóvoltából, aki egy nagyszerű szakkönyvvel gazdagította a zenei tárgyú kiadványokat.
Bogár István nem „kívülről” jött szakíró, maga is harsonázott, zeneszerzőként rengeteg rézfúvós művet komponált, felkérésre és saját örömére is, ahogy írja A rézfúvós hangszerek előszavában, sokévi kutatással, kísérletezéssel bővítette fúvósismereteit. A zene minden területén járatos volt, tanított, komponált, vezényelt, zenekart alapított, nem mellesleg Harmonikaiskoláját ma is használják. Rézfúvós művei közül beszerezhető többek között a Paganiniana (rézfúvós kvintettre), a kedvelt és szinte egyedülálló Tubaverseny, a Burlesca (rézfúvós szextettre), de írt harsonaversenyt, valamint Hellas címmel fúvószenekari szvitet is.
A könyv első fejezete a rézfúvós hangszerek rövid történetét mutatja be, megemlítve az ősember ismerte üreges csontok, szarvak megszólaltatásainak lehetőségeitől a már az ókorban a rézből készült buccinán át a mai hangszerekig. A következő fejezet a hangszerek általános fizikai tulajdonságait veszi nagyító alá; a fúvóka, a hangképzés, a felhangok sora, a fekvések, fogások és megannyi fontos részlet leírását, ám a nem rézfúvós instrumentumon játszó olvasónak ez is újdonságot jelent(het).
Ezután következnek a hangszereket aprólékosan bemutató részek, a natúrkürtök, a trombiták, a harsonák, a kornettek, a jelzőkürtök fejezetei. Ez a felosztás a rézfúvós hangszereket kevéssé ismerők számára új, hiszen hozzá vagyunk szokva a legtöbb partitúrában szereplő négyes csoportosításhoz. Minden fejezetben szerepel a hangszer fizikai tulajdonsága mellett az írás- és játékmód, a hangszerek alkalmazása a stíluskorszakok folyamán. Nagyon hasznos – alfejezetekként – a különleges effektusok bemutatása (van olyan hangképzési mód, melynek még nincs neve!), a szordinófajták.
A kötetből rendkívül érdekes dolgokat is megtudunk, ki hitte volna, hogy a natúrkürtöt például nem használták toronyzenékhez, vagy hogy a nehéz barokk kürtszólamok játszásáért emelt gázsit fizettek nem is olyan rég. Meglepő, hogy a trombiták között nem csak a zenekari művekből ismert B-trombitákat találjuk, hanem létezik D-trombita (Bach-trombita), erről tud a Bach műveiben jártas hallgató, Desz-trombita, C-trombita, H-trombita, A-trombita; E-trombita a nagytrombiták közt. Bogár István alaposan kitér arra is, hogy melyik hangszer hangja hogyan keveredik egy másikkal a zenei környezetben, hogyan változhat meg egy dallam hangszíne, ha egy rézfúvóssal együtt kombinálja a zeneszerző. Meglepő az a tény, hogy a trombiták nemcsak a fúvószenekarokból kezdenek kiszorulni, de a szimfonikus zenekarokból is, francia és angol példára.
Érdekes az is, hogy Weber és Wagner műveiben keverte megosztotta a ventiles és natúrkürtök szólamát, a technikai fejlődésben nem bíztak talán. A kötet írója nehezményezi, hogy adott szólamot esetenként más hangszerrel játszatnak a karmesterek a zeneszerző elképzelése ellenére. Azt is leírja, hogy például Richard Strauss Till Eulenspiegeljében szordínóval játsszák a trombitaállást, a kézzel való fojtás helyett.
A harsonák fejezete talán a legaprólékosabb, Bogár István minden egyes során érződik a hangszer iránti szeretet, a megkülönböztetett figyelem. A legnépesebb család a jelzőkürtöké, és talán ennél a hangszercsoportnál van a legtöbb félreértés, melyik hangszer hova is tartozik. Nagyon hasznos, hogy a trombita és a piszton különbségére rávilágít a szerző, hiszen sokszor félreértelmezik a két hangszert. A piszton kezdi felváltani a trombitát, de a hangszín nem ugyanaz, igaz, a pisztonnal a legfürgébb dallamokat is képesek lejátszani.
Bogár István alaposságát, mindenre kiterjedő figyelmét mutatja, hogy a 182. oldalon a basszustuba régi írásmódját is közli. A szerző arra sem volt rest, hogy a közölt kottapéldákat maga nézze át, így A csodálatos mandarinnál korrigálja a partitúrában lévő hibát. Örvendetes, hogy sok a partitúrarészlet, sajnos, sok esetben csak kivágat, ami kevésbé mutatja az adott hangszínkörnyezetet.
A Függelékben részletesen magyarázza a szakkifejezéseket, idegen szavakat, a név- és tárgymutató segítségével egy lexikonsűrűségű adatbázist kapunk.
Tartalomjegyzék
1. |
Bevezetés
|
|
2. |
A rézfúvós hangszerek rövid története
|
|
3. |
A rézfúvós hangszerek általános fizikai tulajdonságai
|
|
4. |
A kürtök
|
|
5. |
A trombiták
|
|
6. |
A harsonák
|
|
7. |
A kornettek
|
|
8. |
A jelzőkürtök
|
|
9. |
A tubák
|
|
10. |
Függelék - Szakkifejezések és idegen szavak magyarázata
|
|
11. |
Függelék - A kottapéldák forrásjegyzéke
|
|
12. |
Függelék - Diszkográfia
|
|
13. |
Függelék - Tárgy- és névmutató
|