Martsa Balázs: White Boy Blues - A fekete zene fehér mesterei (könyv)
Termék leírás:
Martsa Balázs több mint ötszáz oldalas könyve, a White Boy Blues 2000 tavaszán jelent meg. Az „első nagy fehér bluesgeneráció” képviselői pályafutásának legfontosabb állomásait bemutató kötet létrejöttét a felgyülemlett rengeteg adat, információ közkinccsé tételének vágya inspirálta a szerzőben. Az igényes, jól összeszedett, alapműnek tekinthető kötet bővített változata elkészült.
A fekete zene fehér mestereit a hanglemez barázdákból, az átmágnesezett celluloidszalagokról vagy a lézerfénnyel letapogatható hangokon keresztül ismerte meg a szerző, akinek kötetét kezében tartja a Kedves Olvasó. Egy olyan zenei világba szeretett bele Martsa Balázs utólag, amely születése és a világra eszmélése idején élte fénykorát.
A nagy bluesforradalom, melyet elsősorban brit muzsikusok robbantottak ki, ugyan lecsengett a 70-es évek elején. A műfaj művelői vagy stílust váltottak, vagy szűkebb körben tették azt, amit addig. Mindenesetre elérték azt, hogy a világ felfigyelt az addig szinte teljes ismeretlenségben tevékenykedő stílusteremtő bluesmuzsikusokra és követőikre. Aztán 1989-ben John Lee Hooker The Healer és Gary Moore Still Got The Blues című lemeze ismét reflektorfénybe állította a bluest, azt a zenét, ami az Egyesült Államokban született meg - talán a múlt század végén.
A köztudatban úgy terjedt el, hogy a blues a feketék, az afro-amerikaiak szomorú hangvételű zenéje. Ez azonban tévedés. A blues nemcsak szomorú, hanem lehet vidám is. Már kialakulása idején sem csak a feketék művelték, hanem a fehérek is. Mindezt az Egyesült Államokban született, magyar származású Joe Murányi közlése alapján merem kijelenteni, aki Louis Armstrong utolsó zenekarának klarinétosa volt, és amit ő nem tud a jazz történetéről, azt nem is érdemes tudni.
Ez a könyv megbízható kalauz mindazoknak, akik szeretik ezt a zenei világot, és a hallott muzsikán kívül többet szeretnének megtudni az előadókról. De segítséget nyújthat a gyűjtőknek, hogy merre érdemes tovább kutatni, keresgélni. A nyolcvanas évek elején azt gondoltam, hogy erről a korszakról már mindent tudunk, és amit nem tudtunk addig beszerezni, arra csak véletlen szerencsével bukkanhatunk rá.
És ekkor jött a CD, amely megnyitotta a hangtárakat. Eleinte csak 1-2 ún. bonus trackkel, korábban kiadatlan többlet számmal igyekeztek vonzóvá tenni a tenyérbemászó, ezüstösen csillogó korongokat. Aztán jöttek az olyan kiadványok, amelyek korábban sohasem láttak napvilágot. Egy-egy előadó korábbi munkásságát ezek a lemezek nem döntötték romba, nem kellett újra értékelni az illető helyét, de gyakran érdekes megvilágítást kapott tevékenysége az adott korban. Éppen a könyv adatgyűjtésének lezárása előtt került forgalomba néhány kiadatlan felvétel a fehér és/vagy a brit blues aranykorából, tehát nem lehet befejezni a gyűjtést...
Éppen ezért ajánlani tudom ezt a könyvet mindazoknak, akik gyűjtik vagy ezután kezdik gyűjteni a fehér bluesmuzsikát.
Tartalom
Előszó helyett | 5 |
Bevezetés | 9 |
Mi a blues? | 11 |
Fehér blues | 14 |
British blues | 19 |
A blues születése Angliában | 21 |
Alexis Korner | 22 |
Cyril Davies | 39 |
Graham Bond | 41 |
John Mayall | 47 |
Az első nemzedék | 69 |
The Rolling Stones | 69 |
The Animals | 75 |
The Artwoods | 85 |
Them | 87 |
Spencer Davis Group | 93 |
The Pretty Things | 97 |
The Yardbirds | 102 |
Manfred Mann | 113 |
Zoot Money's Big Roll Band | 116 |
Blues bandák Londontól Boltonig | 118 |
Savoy Brown | 118 |
John Dummer Blues Band | 138 |
Brunning Sunflower Blues Band | 143 |
Aynsley Dunbar Retaliation | 146 |
Dr. K's Blues Band | 150 |
Dave Peace Quartet | 151 |
Steamhammer | 152 |
Black Cat Bones | 154 |
Killing Floor | 156 |
Tramline | 158 |
Shakey Vick | 160 |
Love Sculpture | 161 |
Siren | 163 |
A Blue Horizon "istálló" | 167 |
Fleetwood Mac | 169 |
Chicken Shack | 184 |
Jellybread | 191 |
Top Topham | 193 |
Key Largo | 195 |
A rockerek | 196 |
Cream | 196 |
Rory Gallagher | 204 |
Ten Years After | 213 |
Jeff Bekc | 222 |
Free | 227 |
Bakerloo | 233 |
Eric Clapton | 234 |
Led Zeppelin | 244 |
A progresszívek | 248 |
Keef Hartley Band | 248 |
Colosseum | 253 |
Blodwyn Pig | 261 |
Climax Blues Band | 265 |
Juicy Lucy | 272 |
Woody Kern | 277 |
Back Door | 277 |
Country blues | 280 |
Davy Graham | 280 |
Ian A. Anderson | 283 |
Mike Cooper | 285 |
Jo Ann Kelly | 286 |
Dave Kelly | 291 |
Simon and Steve | 296 |
Duster bennett | 296 |
Gordon Smith | 300 |
Andy Fernbach | 301 |
Duffy Power | 302 |
Dharma Blues Band | 304 |
Panama Limited | 305 |
Brett Marvin and the Thunderbolts | 306 |
Blue Blood | 308 |
Fehér blues Amerikában | 309 |
Chicago, New York | 311 |
Paul Butterfield | 312 |
John Hammond | 319 |
The Blues Project | 324 |
The Siegel-Schwall Band | 331 |
Charlie Musselwhite | 336 |
Mike Bloomfield | 340 |
Kalifornia, Florida, Texas, Kanada és a magányos hősök | 346 |
Janis Joplin | 346 |
Canned Heat | 353 |
Johnny Winter | 364 |
Charles Ford Band | 372 |
Allman Brothers Band | 376 |
Roy Buchanan | 383 |
Bacon Fat | 388 |
Hot Tuna | 390 |
McKenna Mendelson Mainline | 393 |
Ry Cooder | 394 |
Blues Európában | 399 |
Blues boom az öreg kontinensen | 401 |
Cuby + Blizzards | 402 |
Livin' Blues | 408 |
Oscar Benton Blues Band | 414 |
Alan Jack Civilization | 415 |
Függelék | 417 |
Antológiák | 419 |
150 ajánlott nagylemez (LP) | 424 |
100 ajánlott album (CD) | 429 |
100 főszereplő a könyvből | 434 |
150 Eredeti blues standard (és ahol hallhatók...) | 437 |
A kézirat lezárása után érkezett új kiadványokról | 452 |
Felhasznált irodalom | 455 |
Tartalom | 457 |