Queen - Sheer Heart Attack CD
Termék leírás:
A Sheer Heart Attack a brit Queen rockegyüttes harmadik stúdióalbuma. 1974. november 8-án jelent meg, a producerei Roy Thomas Baker és az együttes tagjai voltak.
Az együttes karrierje a kezdeti buktatók után 1974 elején kezdett felívelni, felkerültek a brit slágerlistákra, az eddig hezitáló csapattagok pedig elhagyták civil foglalkozásukat, és teljes figyelmükkel az együttesre koncentráltak.
Egy jól sikerült angliai koncertsorozat után kísérőzenekarként elindulhattak az első amerikai turnéjukra, ami óriási élményt jelentett számukra. A sikeresen induló körutat Brian May gitáros betegsége szakította meg, ami miatt azonnal haza kellett utazniuk. Nem akarták vesztegetni az időt, ezért rögtön a stúdióba vonultak, és nekikezdtek a következő lemezük felvételeinek. Egy idő után May is csatlakozott hozzájuk, de szerencsétlenségére újból megbetegedett, így rengeteg időt töltött a kórházban – mialatt a csapat többi tagja nélküle intézte a felvételeket, ő attól félt, hogy visszahúzza az éppen sikerre jutó együttest, és a társai esetleg másvalakivel akarják majd pótolni. Végül a gitárjátékot felépülése után, utólag játszotta fel a szinte kész dalokhoz.
Az előző lemezük mérsékelt sikerét látva úgy döntöttek, hogy ezúttal egy egyszerűbb albumot hoznak össze, amelyet könnyebben meg tudnak érteni az emberek.
A felvételek három hónapig tartottak, és a tagok elmondása szerint igazán megerőltetőek voltak, Baker pedig kérlelhetetlenül követelte tőlük a színvonalat.
Az albumról megjelenő „Killer Queen”/”Flick of the Wrist” kislemez nagy siker volt Angliában, és fordulópontot jelentett a tagok életében, akik először érezték úgy, hogy befutott a zenekar.
A legtöbb dalt Mercury írta a lemezre, tizenegyből hetet. May a betegsége miatt csak négy dalt hozott, Taylor és Deacon pedig egy-egy dalt írtak.
Az albumot bevezető „Brighton Rock” az „ I do like to be beside the seaside” című gyermekdal fütyülésével indít, ami visszautalás az előző albumukra, a Queen II-re, amelynek utolsó dala, a „Seven Seas of Rhye” ugyanezen dalocska kórusával végződött. Nagy formátumú, többszörösen felülvételezett gitárszólójáról lett ismert, amelyet May mind a stúdióban, mind a koncerteken Echoplexszel visszhangosított. Az eredete az 1960-as évek végéig nyúlik vissza, a Smile együttes „Blag” című dala volt az elődje, a gitárszóló pedig a Queen album „Son and Daughter” című dalából származik. A kemény gitártéma ellenpontjaként Mercury falzett hangon énekli egy részét. A szövege két egymástól eltiltott szerelmesről szól: amíg a lány a lebukástól tart, addig a fiú megpróbálja élvezni a randevújukat.
A „Now I’m Here”-t az amerikai turné eseményei ihlették. Ugyancsak erőteljes gitárjáték jellemzi, Chuck Berry stílusát utánozva, erre utal a „Go, little Queenie!” sora (Berrynek volt egy „Little Queenie” című dala). Az amerikai turnén Maynek volt egy kalandja egy Peaches nevű lánnyal, részben erről, és a Mott the Hoople-vel közös turnéról szól a szöveg.
A „Dear Friends” és „She Makes Me” ugyancsak May két lassú balladája; az előbbi egy rövid, alig egy percnél hosszabb zongorás szám, az utóbbi egy hosszabb, akusztikus és elektromos gitár hangzást keverő, melankolikus kompozíció.
A dallamos, szinte popos „Killer Queen” az album egyik legsikerültebb dala, és a tagok szerint nagyon jól kifejezte miről is szól a Queen. Ez volt az egyik első kísérlete Mercurynak a századeleji hangulatú dalok írására: „mintha Noël Coward énekelné. Egy a »keménykalap, fekete nadrágtartó« típusú számokból.” Elmondása szerint egy az elit körökben fogó prostituáltról szól, mivel „az előkelő emberek is lehetnek kurvák”. Az EMI-nak dolgozó Eric Hall később mégis azt állította, hogy Mercury hozzá írta a szöveget, miután visszautasította az énekes közeledését.
A „Stone Cold Crazy” az album egyik leggyorsabb, legkeményebb dala. Mercury előző együtteséig nyúlik vissza a története, és már 1972-től kezdve játszották élőben, jelentősen lassabban a stúdiófelvételnél. Az évek során annyi változáson ment keresztül, hogy bár Mercury írta, mégis mind a négy tagot jelölték szerzőnek. Gyorsaságával, szaggatott gitárszólóival a thrash metal stílus egyik előfutára lett.
A kemény, gitárvezérelt „Flick of the Wrist” a zeneipar visszásságait ecseteli olyan sorokkal, mint „eltöröm a csuklód, ha nem írod alá”.
A ragtime hangulatú „Bring Back That Leroy Brown” az album egyik legbonyolultabb dala, a hangulatát May ukulelejátéka határozza meg. A szövege a „Stone Cold Crazy”-hez hasonlóan a tipikus 1920-as évekbeli gengsztertörténetekre épül. Ez volt Mercury első ilyen típusú dala, a későbbi albumokon még három követte. Az „In the Lap of the Gods” bonyolult hangszerelésű, nehezen emészthető darab, az újragondolt változata „In the Lap of the Gods… Revisited” címen a lemez végén sokkal dallamosabb, közönségénekeltető kórussal, az együttes stadion rock jövőjét előlegezi meg.
A „Lily of the Valley” lassú zongoraballada, amely az énekes lelki küzdelmeiről szól. May később azt mondta, hogy „arról szól, hogy ránéz a barátnőjére, és rájön, hogy a teste egész máshová kívánkozik”.
Freddie Mercury: lead and backing vocals, piano, jangle piano on "Killer Queen" and "Bring Back That Leroy Brown"
Brian May: guitars, backing vocals, piano on "Dear Friends", banjo ukelele on "Bring Back That Leroy Brown", lead vocals on "She Makes Me (Stormtrooper in Stilettos)"
Roger Taylor: drums, percussion, backing vocals, lead vocals on "Tenement Funster", screams on "In the Lap of the Gods"
John Deacon: bass guitars, acoustic guitar, rhythm and lead guitar on "Misfire", double bass on "Bring Back That Leroy Brown"
Track listing:
All lead vocals by Freddie Mercury unless noted.
No. | Title | Writer(s) | Lead vocals | Length |
---|---|---|---|---|
1. | "Brighton Rock" | Brian May | Mercury with Brian May | 5:08 |
2. | "Killer Queen" | Freddie Mercury | 3:01 | |
3. | "Tenement Funster" | Roger Taylor | Roger Taylor | 2:48 |
4. | "Flick of the Wrist" | Mercury | 3:19 | |
5. | "Lily of the Valley" | Mercury | 1:43 | |
6. | "Now I'm Here" | May | 4:10 | |
7. | "In the Lap of the Gods" | Mercury | 3:20 | |
8. | "Stone Cold Crazy" |
Mercury May Taylor John Deacon
|
2:12 | |
9. | "Dear Friends" | May | 1:07 | |
10. | "Misfire" | Deacon | 1:50 | |
11. | "Bring Back That Leroy Brown" | Mercury | 2:13 | |
12. | "She Makes Me (Stormtrooper in Stilettoes)" | May | May | 4:08 |
13. | "In the Lap of the Gods... Revisited" | Mercury | 3:42 | |
Total length: | 38:41 |