Queen - The Works CD
Termék leírás:
A The Works a brit Queen rockegyüttes tizenegyedik stúdióalbuma. 1984. február 24-én jelent meg, a producerei az együttes tagjai és Reinhold Mack voltak.
Az album egy részét Los Angelesben, a másikat Münchenben vették fel, mert akkoriban az adóterhek miatt kevesebbet dolgoztak Angliában. A közös munka még a szokásosnál is nehezebben ment, eleve feszültek voltak a teljesítménykényszer miatt, és rengeteget veszekedtek a dalszerzésen, valamint a hangzáson.
A dalaik hangszerelése leegyszerűsödött, még slágeresebb lett, és egyre többet támaszkodtak a modern szintetizátorok képességére, első alkalommal pedig külsős zenészt is alkalmaztak, Fred Mandel zongoristát.
Ezzel párhuzamosan a dalszövegeik jelentősen komolyra sikeredtek: nem egy dal emberi és társadalmi problémákat boncolgat, mint a hidegháború, az öngyilkosság, vagy a harmadik világbeli éhezés.
Négy sikeres kislemez jelent meg róla: az együttes utolsó nemzetközi slágere, a „Radio Ga Ga”, a botrányos videoklipjéről elhíresült „I Want to Break Free”, az „It’s a Hard Life”, és a „Hammer to Fall”.
A lemez első dala a „Radio Ga Ga”. Alapvetően Taylor szerzeménye, de Mercury is rengeteget hozzátett a végeredményhez, sokat dolgozott rajta, hogy slágeresebb legyen, nagy siker lehessen. Az alapját szintetizátorok adják, ugyanakkor May gitárjátéka is jelen van benne. A szövege a rádió fénykoráról szól; Taylort részben gyermekkori emlékei ihlették, amikor éjszaka titokban a Radio Luxemburgot hallgatta, részben pedig a korabeli videoklipek.
A „You gave them all those old time stars/Through wars of worlds – invaded by mars” sora utalása Orson Welles 1938-as rádiós hoaxára, amikor olyan életszerűen adták elő a H. G. Wells Világok harca című könyvéből készült rádiójátékot, hogy a hallgatók azt hitték, hogy valós híreket kapnak, és pánikba estek.
May „Tear It Up”-ja az együttes múltját idéző energikus, gitárközpontú rockdal. Akkoriban, mikor az együttes hangzását annyira meghatározták a szintetizátorok, May örömmel alkotott ilyen dalokat, mint mondtaː „olyan vagyok, mint egy gyerek gitárral, imádom a vastag, zajos hangját.”
Az „It’s a Hard Life” erőteljes zongoraballada, a bevezetőjében Ruggero Leoncavallo Bajazzók című operájának Vesti La Giubba áriáját idézik fel. A megírása során Mercury a nyilatkozatai szerint szorosan együtt dolgozott Mayjel, utóbbi elmondása szerint csak abban segített, hogy Mercury minél több ötletet ki tudjon hozni magából.
A rockabilly-szerű „Man on the Prowl” ugyancsak Mercury szerzeménye, amelyben Mandel zongorázott (mert Mercury szerint jobb zongorista volt nála), May pedig Fender Telecasteren gitározott.
A „Machines (or ’Back to Humans’)” című dal mind szövege, mind zenéje középpontjában a gép-ember ellentét áll. May és Taylor közös kompozíciója utóbbi „Radio Ga Ga” című dalából kiindulva vált később külön projektté, és az egyik oldalról Fairlight CMI szintetizátorral alkotott zenével, és Vocoderrel torzított énekkel a robotlét előnyeit írja le, a másik oldalról hagyományos akusztikus hangszerekkel és gitárokkal, hagyományos énekkel ecsetelik az emberek ellenérzését a technika térhódításával szemben.
Jellegzetes basszusszólam kíséri Deacon slágeres pop-rock dalát, az „I Want to Break Free”-t. Bár a basszusgitárost a női egyenjogúsági mozgalmak ihlették megírásában, sokan mégis meleghimnusznak értelmezik félre.
A sodró lendületű „Keep Passing the Open Windows” a The Hotel New Hampshire filmhez készült eredetileg, a címben szereplő kifejezés, és az optimista üzenet a könyveredetiből származik: hagyd a nyitott ablakokat (ne ugorj ki rajtuk).
A kemény, gitárközpontú „Hammer to Fall”-ban May szövegét a gyermekkori hidegháborús emlékei ihlették: „az életről és a halálról szól, és hogy tudatában kell lenni annak, hogy a halál az élet része. Egy szimbólum arra, hogy a Grim Reaper teszi a dolgát.
A lassú, akusztikus „Is This the World We Created..?” May és Mercury közös szerzeménye a harmadik világ problémáiról. A dalban csak ének és akusztikus gitár hallható.
Freddie Mercury: lead and backing vocals, piano, keyboards, sampler on "Radio Ga Ga"
Brian May: lead and acoustic guitars, backing vocals, keyboards, lead vocals on bridge of "I Go Crazy"
Roger Taylor: drums, electronic drums, backing vocals, keyboards on "Machines (Or Back to Humans)", Vocoder on "Radio Ga Ga" and "Machines (Or Back to Humans)", sampler and programming on "Radio Ga Ga"
John Deacon: bass guitar, rhythm guitar, backing vocals, keyboards and programming on "I Want to Break Free"
Additional personnel:
Fred Mandel: keyboards on "Radio Ga Ga", "I Want to Break Free" and "Hammer to Fall", piano on "Man on the Prowl"(ending), sampler on "Radio Ga Ga"
Reinhold Mack: Fairlight CMI programming on "Machines (Or Back to Humans)", engineering
Track listing:
All lead vocals by Freddie Mercury.
No. | Title | Writer(s) | Length |
---|---|---|---|
1. | "Radio Ga Ga" | Roger Taylor | 5:48 |
2. | "Tear It Up" | Brian May | 3:28 |
3. | "It's a Hard Life" | Freddie Mercury | 4:08 |
4. | "Man on the Prowl" | Mercury | 3:28 |
5. | "Machines (or 'Back to Humans')" |
May Taylor
|
5:10 |
6. | "I Want to Break Free" | John Deacon | 3:20 |
7. | "Keep Passing the Open Windows" | Mercury | 5:21 |
8. | "Hammer to Fall" | May | 4:28 |
9. | "Is This the World We Created...?" |
May Mercury
|
2:13 |
Total length: | 37:24 |